ABJ Fotografie
Image default
Gezondheid

Dingen die alle nachtmensen moeten weten

Nachtmensen kunnen het soms best lastig hebben. Bij de meeste banen moet je toch vaak vroeg op en voor nachtmensen is dat nou juist het moment van de dag waarop ze het liefst nog op bed liggen. Als je het liefst werkt wanneer het buiten donker is en alle andere mensen al slapen, is de wekker vaak niet je beste vriend. Maar gelukkig zijn er voor deze mensen een aantal tips die ze kunnen gebruiken om hun avonden nog beter en hun ochtenden wat minder slecht te maken.

Houd een vaste routine aan

Je lichaam leeft op routines. We houden ervan om op dezelfde tijd naar bed te gaan, op te staan en te eten iedere dag. Dan weet je lichaam precies wanneer het moe moet worden, wakker moet worden of honger moet krijgen. Avondmensen lopen het risico dat ze zich ‘s nachts te veel verliezen in hun werk, waardoor ze later naar bed gaan en later opstaan dan ze eigenlijk willen. Door een ritme te vinden die bij jou past, en een tussenweg is tussen laat naar bed gaan maar ook genoeg slaap hebben, wordt de kwaliteit van je slaap ook beter. Het is belangrijk deze routine ook in het weekend aan te houden.

Zoek uit hoe jij graag wakker wordt

Sommige mensen vinden het heel fijn om direct uit bed te stappen als de wekker gaat, kleding aan te trekken en naar werk te vertrekken. Andere mensen hebben het nodig om eerst even te ontbijten, de krant te lezen of het nieuws te kijken. Door erachter te komen wat jij prettig vindt in de ochtend, maak je het jezelf makkelijker om uit bed te komen. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je iedere ochtend gaat sporten, als je weet dat je het fijn vind om gelijk actief te zijn. Of spreek met jezelf af dat je ‘s ochtends eerst een half uurtje TV mag kijken terwijl je je koffie drinkt, als je je dag liever rustig opstart. Probeer te ontdekken wat het beste werkt voor jou! Ook dit werkt het beste met routines: het werkt beter om iedere ochtend met hetzelfde te beginnen, zodat je lichaam went aan wakker worden met deze activiteit. Als je iedere dag iets anders doet, is het moeilijk voor je lichaam om ergens aan te wennen.

Let op wat je ‘s avonds doet

Het is heel belangrijk om een middenweg te vinden tussen ‘s avonds productief zijn en rust pakken. Als je tot laat doorwerkt zonder pauzes te nemen en daarna gelijk naar bed gaat, zit je hoofd nog vol met werk waardoor je niet goed tot rust komt. Het is daarom goed om de laatste paar uurtjes tot je gaat slapen, rustig aan te doen. Door een beeldschermbril op te zetten geef je je ogen vast rust. Door voor het slapengaan nog even te lezen of op te ruimen, maak je je hoofd leeg. Dit zorgt ervoor dat je de volgende ochtend iets makkelijker opstaat, hoe laat je ook bent gaan slapen.

Gerelateerde artikelen

Waarom stoppen met roken moeilijk is

Zitten er ook nadelen aan leverontgiftnig? Aan welke bijwerking moet je denken?

Oplossingen tegen een trillend ooglid