Abjfotografie

Oplossingen tegen een trillend ooglid

Oplossingen tegen een trillend ooglid

Het is een probleem dat veel mensen wel eens ervaren: een ooglid dat ongecontroleerd aan het trillen is. Het is geen ernstig probleem en het is geen indicatie van een ernstige onderliggende oorzaak. Het is slechts een irritant gevoel waar je het liefst zo snel mogelijk van af wilt. Een trillend ooglid kan veroorzaakt worden door meerdere factoren, waarvan de meest voorkomende oorzaken vermoeidheid en stress zijn. In dit artikel geven we een aantal voorbeelden van oorzaken van trillende oogleden en wat je kunt doen om ervan af te komen.

Wat is een trillend ooglid?

Een trillend ooglid is een onschuldig probleem dat bij veel mensen voorkomt en meestal niet een indicatie is van een serieus onderliggend probleem. Het trillen van het ooglid wordt veroorzaakt door spiertjes rondom je ogen die zich met hoge snelheid spannen en ontspannen, zonder dat je hier controle over hebt. Het ongecontroleerde knipperen dat deze spieren veroorzaken wordt, hoewel het niet pijnlijk is, vaak als vervelend en irritant ervaren. Hierom is het fijn om te weten wat het trillen veroorzaakt, zodat je er zo snel mogelijk iets tegen kunt doen.

Oorzaken van trillende oogleden

Stress en vermoeidheid zijn de meest voorkomende oorzaken van een trillend ooglid. Vaak gaan deze oorzaken dan ook met elkaar gepaard. Wanneer je vermoeid bent of veel stress ervaart, wordt de zevende hersenzenuw overactief ingezet. Deze hersenzenuw, die de spieren aanstuurt die verantwoordelijk zijn voor de gezichtsuitdrukkingen, kan dan te veel signalen naar de oogleden sturen, waardoor deze beginnen te trillen. Andere oorzaken van een trillend ooglid kunnen langdurig staren naar een beeldscherm of boek zijn, of een tekort aan voedingsstoffen, met name vitamine B12.

Wat kun je doen om van een trillend ooglid verholpen te zijn?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om het trillen van je ooglid te verhelpen en te voorkomen. Ten eerste is het raadzaam om voldoende rust te nemen. Dit betekent op tijd naar bed gaan en je ogen voldoende rust geven als je veel achter de computer werkt. Hiernaast kun je erop letten dat je een voldoende gevarieerd dieet hebt waarin voldoende vitamine B12 voorkomt. Vitamine B12 komt voornamelijk voor in dierlijke producten als vleeswaar, vis, melk en eieren. Tot slot kan het helpen om je stress te verminderen door bijvoorbeeld te sporten, te mediteren of ademhalingsoefeningen te doen.