Abjfotografie

Een KPI dashboard, hoe, wat en waarom?

KPI’s zijn onderdeel van een goede contentmarketingstrategie. Wanneer je de evolutie van KPI’s goed in de gaten wilt houden, dan is een KPI dashoard een handige methode om dit te kunnen realiseren. Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met een KPI dashboard.

KPI staat voor ‘key performance indicator’, dit is een element van cruciale waarde wanneer je de contentmarketingstrategie gaat uitdenken. KPI doelstellingen zoals bijvoorbeeld het behalen van meer engagement, meer awareness of simpelweg het halen van een aantal webleads zijn allemaal onderdelen van de KPI’s. KPI doelstellingen zijn onderdeel van de KPI, en de KPI is een indicator die vooral bedoeld is om te bekijken of de gemaakte content en de toegepaste methodes effectief zijn en of deze werken of niet. Hierbij gaat het om bijvoorbeeld het aantal mensen dat de website bezoekt, hoe veel tijd een bezoeker gemiddeld op een bepaalde webpagina doorbrengt, het aantal inkomende leads, de bouncerates enzovoorts.

Een KPI dashboard

Wat is een KPI dashboard nu precies? Wel, een KPI dashboard is een overzichtsbord van de KPI’s. Middels dit overzichtsbord is het mogelijk om de evolutie van diverse cijfers te kunnen volgen. Op dit dashboard heb je de mogelijkheid om cijfers in te vullen op regelmatige basis en zo kun je aangeven of de evolutie die je ziet een positieve of negatieve invloed heeft. Wanneer je deze manier van werken hanteert, dan zal na enige tijd blijken dat deze methode niet enkel effectief is om de investeringen van het bedrijf eenvoudig als geslaagd of mislukt te categoriseren, maar ook vooral om het bedrijf en de content telkens weer een stukje te optimaliseren. Op deze manier kun je zowel strategie als productie en distributie telkens weer naar een hoger level tillen.

 

Een KPI dashboard maken

Wanneer je een KPI dashboard wilt ontwikkelen, dan kun je dit op verschillende manieren doen. Je kunt werken met een ‘marketing automation software’, deze biedt vaak het nodige om de allerbelangrijkste KPI’s te kunnen monitoren. Daarnaast zijn er nog veel meer softwarepakketten op de markt die je in staat stellen om een KPI dashboard op maat in te stellen. Het aanbod is ongelooflijk groot, en daarmee is het voor iedereen mogelijk om een KPI dashboard op maat te maken. Daarnaast kunnen KPI scores altijd nog eenvoudig in een spreadsheet worden weergeven. Echter, veel automatisme komt hier niet aan te pas. Dit maakt dus dat het een stukje lastiger zal zijn om de resultaten te behalen die je kunt behalen met softwarepakketten. Echter, het analyseren van data gaat wel prima.

 

Welke dingen zet je op een KPI dashboard?

Mensen die al bekend zijn met het fenomeen ‘overkill’ zullen dit waarschijnlijk van te voren al hebben bedacht. Voor de mensen die deze term niet kennen, dit is de verraderlijke factor van een KPI dashboard. Overkill wil zeggen, veel meer doen dan nodig is. Dit is bij veel bedrijven een groot probleem. Het is belangrijk de KPI’s en de data te sorteren en te rangschikken op relevantie. Wanneer je te veel data toepast op een KPI dashboard dan raak je juist het overzicht kwijt in plaats van dat je het creëert. Te veel data is ook niet goed, maar je moet wel beschikken over alle relevante data. Zelfs wanneer je enkel een groep selecteert van prioritaire data, dan kun je nog tientallen KPI’s volgen, het wordt soms echter al lastig om er vijf tot tien te volgen. Je zult dus keuzes moeten maken. Voor meer informatie over een KPI dasbhoard kijk dan op onze website!

https://www.qoalz.nl/