In en rond de steden krijgt iedereen te maken met de energietransitieIn de context van de stedelijke omgeving krijgt vrijwel iedereen te maken met de energietransitie. Hieronder zodat de overgang verstaan van een situatie waarbij vooral traditionele en energie als fossiele brandstoffen gebruikt worden – denk aan (aard)gas en traditioneel stroom -, naar een situatie waarin duurzame en milieuvriendelijke energiewinning de norm is. Deze energietransitie raakt woningeigenaren, huurverenigingen, bedrijfsleiders, ondernemers, agrariërs, stedelijke professionals en overheidsfunctionarissen die bezig zijn met ruimtelijke vraagstukken rond wonen, bouwen, beleid en/of handel. De grote vraag is: hoe kunnen we richting het jaar 2050 met z’n allen richting een samenleving gaan waarin energieneutraal leven en werken voor iedereen de norm is of, beter nog, de gewoonste zaak van de wereld is? Belang van de energietransitieEen van de belangrijkste argumenten om vaart te maken met de energietransitie is de grote CO2- en stikstofuitstoot wereldwijd. Fossiele brandstoffen zijn hiervoor in belangrijke mate verantwoordelijk. In de tweede plaats moet er op termijn meer gebruikgemaakt worden van wind-, zonne- en waterkrachtenergie, omdat fossiele brandstoffen aan het opraken zijn. Ten slotte is duurzame energiewinning vaak in financieel opzicht veel voordeliger. Uiteindelijk levert de verduurzaming van energiewinning consumenten, bedrijven en overheden extra geld op.
Aandachtspunten bij de energieomslagEr komt voor stedelijke professionals, overheidsmedewerkers en stadsbewoners van alles kijken als het om de verduurzaming van energiegebruik gaat. Heeft u een eigen bedrijf, dan kunt u bijvoorbeeld te maken met omgevingsvergunningen, regelgeving door de overheid op het gebied van bijvoorbeeld asbestgebruik, een meer duurzame inzet van personeel en subsidies op het installeren van zonnepanelen en andere maatregelen die u treft om tot meer verduurzaming te komen van uw bedrijfsvoering. Mensen die bij de overheid werken verzorgen, afhankelijk van de afdeling, de juiste afhandeling van dit soort regels rond de transitie naar duurzame energie. En zo heeft elke werknemer of beleidsmedewerker in een urbane context met de overgang naar een duurzaam milieu te maken. Of u het nu leuk vindt of niet: iedereen moet hierin mee, omdat het algemeen beleid betreft.
|
Veelgestelde vragen
Wat is energietransitie precies?▼
Energietransitie is de overgang van fossiele brandstoffen zoals aardgas naar duurzame energiebronnen als zonne-, wind- en waterkracht. Dit proces raakt iedereen in de stedelijke omgeving en moet tegen 2050 leiden tot energieneutraal leven en werken voor iedereen.
Waarom is energietransitie belangrijk?▼
De energietransitie is essentieel om CO2- en stikstofuitstoot te verminderen, omdat fossiele brandstoffen opraken en duurzame energiewinning financieel voordelig is voor consumenten, bedrijven en overheden.
Wie zijn betrokken bij de energietransitie?▼
Woningeigenaren, huurverenigingen, bedrijfsleiders, ondernemers, agrariërs en overheidsfunctionarissen zijn allemaal betrokken. In feite raakt energietransitie iedereen in de stedelijke omgeving.
Welke aandachtspunten zijn er bij de energieomslag?▼
Bedrijven moeten omgevingsvergunningen regelen en kunnen subsidies krijgen voor zonnepanelen. Overheidsmedewerkers hanteren regelgeving, en werknemers moeten duurzaam personeelsbeleid naleven als onderdeel van het algemene beleid.
Wat zijn financiële voordelen van duurzame energiewinning?▼
Duurzame energiewinning levert consumenten, bedrijven en overheden op termijn extra geld op door lagere energiekosten en beschikbare subsidies voor verduurzamingsmaatregelen.











